onsdag 20 januari 2010

Tvångsuppdatering

Emil badar nästan varje kväll nu om han får som han vill. Han simmar och plaskar och har blivit mycket modigare än innan. Notera hans röda ögon...han ser verkligen sjuk ut ungen!

När man till och med får pikar på CityGross för att man inte uppdaterat bloggen på ett tag, ja då får man pallra sig hem och göra det!

Just nu är vi hemma hela familjen. Emil har ögoninflammation på båda ögonen och idag har vi varit till vårdcentralen och fått ögondroppar. Omöjlighetsdroppar skulle jag vilja kalla dem. Hur är det tänkt att man ska kunna ge ögondroppar till en väderkvarn med åtta armar när man bara har två själv?

Sebbe och jag är grymt förkylda, så vi turas om att ta hand om Emil som är oförskämt pigg trots att han är sjuk. Vi delar upp det så att den som klarar av att hålla sig krypande tar Emil, den andre får ligga på soffan och oja sig. Det funkar ju när man inte har något val, men kul är det inte.

Jag har kommit till insikt vad gäller två saker med Emil. Han har inte ärvt vare sig Sebbes taskiga minne (tack gode gud) eller Sebbes bristande förmåga att lägga märke till detaljer. Det här med minnet har vi ju märkt förut, vad man än säger så kommer Emil ihåg det och påminner gärna vid lämpligt/olämpligt tillfälle. Men det här med att lägga märke till förändringar...Sebbe märkte inte ens när jag klippte mitt långa hår ganska så kort, men Emil han har koll! Jag skulle färga håret och satte därför på mig en gammal tröja som jag inte använt på flera år. Emil kommer ut ur duschen, tittar på mig och säger "ny tlöja?".

Ungen är två år och uppmärksammar att mamma har en tröja på sig som hon inte haft förut. Jag blev förstås glad, men Sebbe kunde ju inte låta bli att konstatera att att det minsann inte var någon manlig egenskap.



Som avslut kan jag bjuda på ett utdrag ur Emils ramsa idag när han låg i sin säng och skulle sova middag: Saaataaa siiiaaa tän pisen moffa åka hem åka moa åka moa åka åka väg momo Emil åka långt momo långt långt långt långt bilet titta bilet jooooo mommo titta dä mommo tover dä.

Översättning: Sankta lucia (sjungande) tänd i spisen morfar, åka hem åka hem till mormor och morfar åka hem till mormor och morfar Emil åker långt till mormor, långt långt långt långt i bilen titta på bilen (glädjetjut) mormor titta där mormor sover där.

Sen sov Emil.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gulligt! :D (Jag förstod nästan hela ramsan/sången, hihi.)
El & Ed registrerar allt de med, det är kul. El märkte en litenliten lapp jag satt upp på kylskåpet förra veckan t ex, Ed märker nya gardiner, om man har flyttat nånting hemma osv. De märker och hör de små... Och "Barn får inte dricka vin." Det vet El.