tisdag 28 juli 2009

En blivande kock?

I morse vaknade Emil vid 6-tiden och kom lufsande in till oss, kröp upp i vår säng, klättrade över mig och la sig tillrätta i mitten och sov en stund till. Strax före halv sju ville han gå upp och visade det genom att glatt och förvånat säga "mamma!" och "pappa!" sisådär 20 gånger. När vi knappt ens rörde på oss fick vi de vanliga pussarna och efter det började han gnugga sin näsa mot min. Jag var ganska så trött och till råga på allt var det min tur att gå upp och Sebbes att få sova vidare. Som tur var kom jag på en briljant plan för att få ligga kvar i sängen några minuter till. Jag sa till Emil att han skulle gå och laga mat till mamma på sin spis, och han springer in i sitt rum, rotar runt lite och kommer sen tillbaka med några grytor. Liggande i sängen kunde jag låtsasäta lite och sedan be honom laga mer mat. Sådär höll han på i 15 värdefulla minuter innan en stinkande blöja tvingade upp mig.

Under dagsluren har vi babyvakten igång för att höra när han vaknar och vill upp men det verkar som om vi kan slopa den nu. Förut började han alltid gråta eller gnälla så fort han vaknade och vi spurtade uppför trappan och hämtade honom direkt. Nu hör vi lite dunsande genom taket och förstår på det viset att han vaknat. Istället för att påkalla vår uppmärksamhet springer han omkring lite i sitt rum och drar igång med dagens andra matlagning vid sin lilla spis. När han tröttnar knackar han på sin dörr och väntar på att vi ska komma och hämta honom.

2 kommentarer:

Sandra sa...

Hoppas han blir kock, det vore ju heeelt perfekt ju!

Sover han på bilden med alla bollar över sig? haha,sköööning!

Maria sa...

Nejdå, han är vaken. Bara en av hans favoritlekar, ligga i soffan och få alla bollar över sig. :-)