lördag 5 januari 2008

Emilnytt och måste-ha-lista


Emilnytt: Vårt lilla knytte väger nu hela 4900 g och är 56 cm lång. Dags att plocka fram alla fina kläder i storlek 62 för nu börjar 50/56 bli för litet. För några veckor sen kändes det som att han aldrig skulle växa ur 50/56! Under de få veckor han funnits (8) har han varit på Liseberg (han sov hela tiden så nån större behållning av julskyltningen och alla fina lampor hade han ju inte), han har bott på hotell och han har firat nyår. Nyårskvällen var han riktigt besvärlig och gnällde i stort sett hela kvällen, men somnade otroligt nog mitt under raketskjutningen trots att vi faktiskt var utomhus! Gästerna stannade till strax efter ett på natten och när vi gick och la oss en halvtimme senare behövde jag inte ens amma honom till sömns, han somnade bara jag la honom i sängen. (Att vi inte tänkte på att lägga honom i spjälsängen!) Det börjar bli påfrestande att ha honom i vår säng, han sitter fast som ett klistermärke på mig hela natten och jag kan knappt röra mig.


Jag har samlat ihop lite mer nyttigt till er blivande mammor som läser den här bloggen, den här gången handlar det om vad ni bara MÅSTE införskaffa:

1: Amningskudde! Ovärderlig vart man än vill amma. Det är numera busenkelt att amma vid köksbordet samtidigt som man äter, bara att använda amningskudden och lägga en servett/handduk över bebisen så kan man använda bägge händerna och fortsätta äta.

2: Näs-Frida! Låter skitkonstigt, men det är en sorts gummislang som man använder för att suga ut snor och annat slemmigt ur bebisens näsa. Sebbe kommer INTE att använda den (alltför äcklad), men jag har lyckats komma över min äckelkänsla och använt den flera gånger. Det underlättar verkligen eftersom man knappast kan be en bebis snyta sig och det är hemskt att höra dem ligga och snora och kippa efter luft på nätterna bara för att näsan är full med snor.

3: Kräklappar från IKEA. Visserligen kräks ju inte alla bebisar lika mycket som Emil, men man kan ändå använda dem att torka upp dregel och en och annan spya med. Emil spyr så mycket att vi har köpt 6 paket (60 st) som vi sprider ut i hela huset, i bilen, i väskan, ja överallt för att alltid ha till hands.

4: Filtar, gärna gosiga fleecefiltar. Man kan inte ha för många filtar (i alla fall inte till en kräkbebis). De är inte bara bra till att lägga över bebisen utan även att knäla ihop och lägga som stöd, rulla ihop till en limpa och bygga ett litet bo till den lilla bebisen i den stoooora spjälsängen för att de ska känna sig lite "cosy". Dessutom har man en förmåga att springa runt och leta efter filtarna också, så ju fler man har desto mindre behöver man leta.

5: Bärsele/sjal. Med en knäsjuk bebis underlättar det en hel del att få armarna fria och ändå ha bebisen nära. Det är enkelt med en bärsele, men med en knytsjal får man mindre ont i ryggen. Det är en fördel att kunna bära sin bebis istället för att plöja fram med en vagn, speciellt i trånga affärer. Nackdelen är att man ju förutom bebisen måste bära på en väska med blöjor och annat som man annars hänger på vagnen....men det finns ju fräcka ryggor till det! Vi köpte en fiffig skötväska som också är ryggsäck på Babyland, nedsatt från 700:- till 200:-. Vilket fynd!

4 kommentarer:

Viktoria Schiöler sa...

Niklas gravidkräks också av Näs-Frida! Vi har aldrig lyckats använda vår speciellt mycket. När barnen blir lite större drar de bort den - och det kan man ju på sätt och vis förstå!

Anonym sa...

Har läst noga och amningskudden har jag ju redan, urskönt även om man "bara" är gravid och vill sitta/ligga skönt. Näs-Fridan får jag ångest av bara jag tänker på den..såg en sådan på min gamla arbetsplats. Filtar...ja om man hade varit en sådan kreativ blivande mamma som du var så hade mna kanske sytt ett gäng vid det här laget. Tur att jag gillar att shoppa. Bärsele införskaffas garanterat och kräklappar, ja de kan nog underlätta en massa :)
(Eva)

Lisa sa...

Hej!
Nu blev jag imponerad över dig Maria, hade inte trott att Näs-Frida(som jag för övrigt aldrig hört talas om tidigare) var något som du skulle använda :)!!!
Hälsn Lisa

Maria sa...

Lisa: Jag har tvingats bli MYCKET mindre känslig sen Emil kom. :-D