onsdag 28 november 2007

Kom ihåg

Jag måste komma ihåg att berätta för de blivande mammor som finns i min familj och vänkrets hur det är att vara mamma egentligen. Det går förstås inte att förbereda dem på allt, men man kan ju i alla fall berätta vissa saker så slipper de undra om det är normalt.

1: Man blir irriterad på sitt barn, hur länge man än längtat efter att få det. Första gången det hände mig tyckte jag själv att jag var en otroligt dålig mamma och fick extremt dåligt samvete. Nu börjar jag lära mig att det är normalt, men det känns fortfarande jobbigt. Det är lätt att tro att alla andra mammor är så himla tålmodiga och duktiga.

2: Det går åt mycket mer blöjor än man någonsin kunnat tänka sig, dessutom får man dubbelt så mycket sopor som förut. Bebisar har en viss förmåga att alltid skita i en nybytt blöja så man i stort sett kan vända om i dörren till toaletten och lägga upp dem på skötbordet igen....

3: Det är skitsvårt att amma! Det krävs övning och tålamod, det är inte alls som i filmerna där allt funkar på en gång. Det tar flera dagar för mjölken att komma igång och ibland kommer den inte igång nog. Man är ingen dålig mamma för att man ger tillägg. Det tog mig ett par veckor att förlika mig med tanken att min mjölk inte räcker till och att vi får fylla på med ersättning. Valet mellan ett gnälligt ledset barn uppfött på bröstmjölk eller en nöjd unge som får påfyllning av ersättning är ganska enkelt.

4: Gå på toaletten när man vill är ett minne blott. Bebisen bestämmer när du kan ta med dig tidningen och försvinna en kvart. Nu ska man vara glad om man möjligen hinner ett snabbt toabesök morgon och kväll.

Det är vad jag kommer på just nu....men det dyker säkert upp fler saker. :-)

3 kommentarer:

Jennifer sa...

Instämmer helt och fullt!! =)

Ija sa...

Jag instämmer också!

Jag har kissat med Elsa i knät ett par ggr, haha...

Maria sa...

Jag har gjort mer än kissat! :)