måndag 22 oktober 2007

Habituering

Precis som bebisen i magen vänjer sig gradvis vid olika ljud/ojlud verkar det som om graviditetens sista månader är till för att vänja mamman vid att inte sova. Jag läste om habituering och att det innebär det enklaste sättet av inlärning, alltså tillvänjning. Det är inget man aktivt väljer utan helt enkelt utsätts för tills man lärt sig stå ut med det. I artikeln nämndes bara barnets habituaring dock, ingenting om mammans.


Jag sover nämligen uruselt just nu och har gjort några veckor. Jag vaknar femtiolva ggr per natt för att kissa, och när jag väl har någon timme över då jag INTE är kissnödig har jag svårt att sova ändå eftersom jag oftast pratar i sömnen så jag själv vaknar eller så försöker jag vända mig i sängen och det är både bökigt och gör riktigt ont.

Vet inte om det är förkylningen som gör att jag känner mig så sjuk hela tiden, eller om man ofta får den här sjukdomskänslan i slutet? Det framstår som ännu mer komiskt nu, det här som föräkringskassan alltid tjatar om "graviditet är ingen sjukdom". Nej, visserligen är det ingen sjukdom i sig, men man kan verkligen känna sig sjuk! Och här snackar vi inte om en förkylning som man oftast kan släpa sig till jobbet med, nej här dras man med andra diverse krämpor som antagligen skulle innebära att man ställde till en smärre katastrof om man fick för sig att jobba!

Kom ut nu din envisa unge! Jag är så nyfiken på hur han kommer att se ut. Jag hoppas de blir en liten lintott som Sebbe var när han var liten. Men han får ha vilken hårfärg han vill, bara han inte stannar därinne för länge. 27 dagar kvar till BF nu!

1 kommentar:

Viktoria Schiöler sa...

Känner igen det där med den dåliga sömnen... Jag drömde dessutom ovanligt starkt och livfullt (fast det brukar du ju göra även när du inte är gravid!). Och på tal om förkylning så blir man ju täppt i näsan hela sista delen av graviditeten, kommer inte ihåg varför.

Tänker på dej. Vi ses i morgon kväll?